A future-proof airport

Lelystad Airport, a sustainable airport.

Home About us Future-proof airport

Lelystad Airport, the most sustainable airport in the Netherlands

Lelystad Airport aims to be the most sustainable and innovative airport in the Netherlands. Together with our partners, we are working on new technologies and solutions that contribute to cleaner aviation and a future-proof region.

Lelystad Airport_Luchtfoto-01

Sustainability update Royal Schiphol Group

Royal Schiphol Group published an update of its sustainability plans on 30 September 2025.

View the Sustainability Update here (PDF).

RSG_Sustainability Update_2025_S

Lelystad Airport-Electric Flying Connection

Laadplein voor elektrisch vliegen op Lelystad Airport

Op Lelystad Airport staat een laadplein voor elektrische vliegtuigen en voertuigen. Daarmee zet de luchthaven een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst van de luchtvaart, met de eerste concrete stappen naar een landelijk dekkend laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen

Project Electrifly
Het laadplein in Lelystad maakt deel uit van Project Electrifly, een samenwerking tussen Provincie Flevoland, Lelystad Airport en NRG2fly. Doel is om Lelystad Airport te positioneren als innovatieve en toekomstbestendige luchthaven. Als centrale speler werkt de luchthaven mee aan de ontwikkeling van een landelijk netwerk van laadpleinen voor elektrische luchtvaart. Daarnaast zijn Provincie Flevoland en Lelystad Airport lid geworden van de Electric Flying Connection (EFC), de internationale brancheorganisatie voor elektrisch vliegen.

Het laadplein bevindt zich naast de verkeerstoren en is uitgerust met krachtige snelladers. Deze zijn geschikt voor zowel elektrische vliegtuigen als auto’s. Voor de luchtvaart betekent dit dat toestellen zoals de Pipistrel Velis Electro – het eerste gecertificeerde elektrische vliegtuig – hun accu’s kunnen opladen op Lelystad Airport.

Ontwikkling in elektrisch vliegen
Hoewel elektrisch vliegen in Nederland nog in de kinderschoenen staat, neemt de ontwikkeling snel toe. Vliegscholen zoals E-Flight Academy gebruiken al elektrische vliegtuigen voor trainingsvluchten, en wereldwijd werken fabrikanten aan grotere (hybride) elektrische toestellen voor regionaal passagiersvervoer.

De EASA-gecertificeerde adapter is onlangs geleverd (augustus 2025) en de eerste laadtesten zien er succesvol uit.

Met dit initiatief draagt Lelystad Airport bij aan de ontwikkeling van duurzamere luchtvaart, een belangrijke stap in de elektrificatie van de Nederlandse luchtvaart, én versterkt de rol van de luchthaven als E-mobility hub in Nederland.

Het landelijk dekkend NRG2fly laadnetwerk
⚡ Een netwerk van laadstations op luchthavens maakt het mogelijk om het hele land elektrisch door te vliegen
🌍 Nederland is hier perfect voor, met 17 luchthavens die dicht bij elkaar liggen

Waarom Lelystad cruciaal kan zijn in dit netwerk
🗼 Lelystad Airport heeft één van de twee laadpleinen in Nederland waar zowel elektrische vliegtuigen als Ground Service Equipment (GSE) kunnen worden opgeladen. In Nederland vliegen momenteel zeven elektrische vliegtuigen
🛫 16% (80.000 vliegbewegingen) van al het General Aviation verkeer in Nederland vindt plaats op Lelystad Airport – het meeste van alle luchthavens in Nederland (bron: NLR – Netherlands Aerospace Centre)

De toekomst van elektrisch vliegen
🇳🇱 Dit laadnetwerk wordt niet alleen aangelegd voor de huidige 7 elektrische vliegtuigen en 50 e-piloten van o.a. E-Flight Academy,  maar voor alle toekomstige vliegers die willen overstappen naar elektrisch vliegen
🇪🇺 Het is de basis voor een groter netwerk waarmee elektrische vliegtuigen ook in de rest van Europa zullen landen en laden

Ontwikkeling van de regio
💸 Lelystad Airport positioneert zich als centraal punt en trekt internationale spelers aan voor innovatie en werkgelegenheid

Testplatform voor grotere elektrische vliegtuigen
🧪 Het netwerk en Lelystad Airport dient ook als testplatform voor laadopstellingen van vliegtuigen die nog in ontwikkeling zijn, bijvoorbeeld BETA TECHNOLOGIES, VÆRIDION, Heart Aerospace enElysian Aircraft

EFC en Lelystad Airport samen op koers naar elektrisch vliegen

De Electric Flying Connection (EFC) is een netwerk van luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, kennisinstellingen en bedrijven dat zich inzet voor de ontwikkeling en opschaling van elektrisch vliegen op regionale afstanden. Lelystad Airport is sinds mei 2024 lid van dit netwerk en draagt als partner actief bij aan de transitie naar een duurzamere luchtvaart.

 Wat is EFC?
De missie van EFC is om de toekomst van mobiliteit te veranderen door een sterk netwerk van organisaties op te bouwen die samen een complete waardeketen voor elektrisch vliegen realiseren. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van nieuwe elektrische vliegtuigen en het ombouwen van bestaande toestellen, maar ook om het transformeren van regionale luchthavens tot mobiliteitshubs die draaien op duurzame energie.

 Daarnaast werkt EFC aan de aanleg van moderne laadinfrastructuur, het opstellen van internationale standaarden en het stimuleren van elektrische vliegscholen en luchtvaartopleidingen. Door kennis en ervaring uit de elektrische auto-industrie te benutten en nauw samen te werken met overheden, toezichthouders en onderwijsinstellingen, wil EFC elektrisch vliegen uit de pioniersfase halen en klaarmaken voor grootschalige toepassing.

 Met deze missie bouwt EFC aan een innovatief vervoerssysteem voor de toekomst – en Lelystad Airport is er trots op hierin een actieve rol te spelen.

Rol van Lelystad Airport
Lelystad Airport levert als test- en leeromgeving een belangrijke bijdrage. De afgelopen jaren hebben we ruimte geboden voor praktijkervaringen die de basis vormen voor de volgende stappen:

  • Proefvluchten Lelystad Airport ↔ Schiphol-Oost
    In 2023 vonden achttien proef- en trainingsvluchten plaats met de elektrische Pipistrel Velis Electro. Deze vluchten, uitgevoerd in samenwerking met E-Flight Academy, KLM en EFC, leverden waardevolle inzichten op in logistiek, laadtijden en operationele processen.
  • Laadinfrastructuur en energievoorziening
    Via partners binnen EFC wordt gewerkt aan de ontwikkeling van slimme laadsystemen en energieoplossingen. Daarmee bereiden we ons voor op een toekomst waarin elektrische vliegtuigen een vast onderdeel vormen van onze operatie.
  • Power Up-consortium
    Samen met andere luchthavens en luchtvaartpartners zijn we aangesloten bij het Power Up-consortium. Doel is om operationeel klaar te zijn voor de eerste commerciële elektrische passagiersvluchten binnen Nederland en naar omliggende landen.

Vooruitblik
Door onze samenwerking binnen EFC kunnen we kennis delen, infrastructuur verbeteren en innovaties versnellen. Zo versterken we onze positie als proeftuin voor een duurzamere luchtvaart in Nederland en Europa. Samen zetten we koers naar een duurzamere toekomst, waarin elektrisch vliegen een realistisch en betrouwbaar alternatief wordt voor korte en middellange afstanden.

Kijk ook de video: “Join The Electric Flying Connection

LED lighting on runway and taxiway

In 2018, Lelystad Airport has been fully equipped with CEDD AGL technology by THK Airport Solutions. To prepare the airport for commercial traffic, the runway was extended and air traffic control as well as an instrument landing system were introduced. The airfield ground lighting on the runway, taxiways and apron areas were upgraded with CEDD airfield ground lighting technology.

The fast response times of the CEDD technology, with feedback within 500 ms, make the airport operations faster and safer than with traditional airfield lighting technology. Furthermore, due to the lack of transformers and connectors, the technology is far more resistant against water ingress in pits and conduits.

Learn more about airfield products of THK Airport Solutions.

LEY-installation-runway-2

Fieldlab ROC training with electric aircraft

MBO College Airport Hoofddorp is part of  ROC van Amsterdam | Flevoland  and has a field lab at Lelystad Airport focused on sustainable aviation. Students work with a fully electric aircraft, the Pipistrel.

lelystadairport.nl/wp-content/uploads/2024/09/Elekstrische-bus-voor-Lelystad-Airport-GA-Terminal.

EBS bus transport to start electric charging at Lelystad Airport

Lelystad Airport has signed a lease agreement with the public transport company EBS for a newly constructed charging station for 28 electric buses. This will allow EBS to commence electric bus transportation in and around Lelystad starting from December 10, 2023, replacing the current diesel buses.

EBS and Lelystad Airport entered this partnership because EBS couldn’t find a suitable location for its charging station due to capacity constraints on the energy grid. Therefore, Lelystad Airport is willing to provide a portion of its capacity to enable electric bus transportation in the region in a timely manner.

EBS is currently in the process of installing the charging station near the new passenger terminal.

This collaboration contributes to the region and province’s interests and aligns perfectly with Lelystad Airport’s sustainability strategy. The contracting authority, Provincie Flevoland, EBS, and Lelystad Airport are pleased with this sustainable partnership and look forward to EBS’s electric buses hitting the road on schedule.

Electric flying between Lelystad Airport and Schiphol Airport

In the summer of 2023, 18 individuals had the opportunity to fly from Lelystad Airport to Schiphol in a Pipistrel Velis Electro with an instructor from E-Flight Academy. This initiative was a collaboration between Electric Flying Connection (EFC) and E-flight Academy with KLM as a partner.

The goal was to explore what electric flying means for logistics and the required infrastructure. Lelystad Airport’s central location, accessibility, and high-quality electrical infrastructure played a significant role in this event.

With this exciting event, Lelystad Airport contributed to insights into the electrical infrastructure and recharging of electric aircraft, which is necessary for electric aviation. To further advance aviation sustainability, all stakeholders in the industry must experiment with new technologies and innovations in practice.

Lelystad Airport GA Terminal Luchtfoto 01

Solar energy from own site

There are solar panels on the buildings at Lelystad Airport. They fit our ambition to generate sustainable energy on our own site. More and more will be added in the coming years. This makes the solar panels a good addition to wind and ground energy.

The General Aviation terminal has a PV installation of 90 solar panels. On the flat roof of the terminal, 74 solar panels of 280 Wp each generate an average of 20,000 kWh of energy per year.

New fleet of electric vehicles for operational service

The daily operational service at the airport is carried out almost entirely electrically. The new fleet of electric cars makes the airport even more efficient and sustainable.

Crash tenders fire brigade on bio-fuel HVO-100

To reduce emissions from the crash tenders at Lelystad Airport, the fire trucks are fueled with the biofuel HVO-100. This helps us reduce CO2 emissions by 89% compared to regular diesel. The abbreviation HVO stands for ‘Hydrotreated Vegetable Oil.’ HVO is produced from waste, residual oils, and fats, in addition to vegetable oils, such as used cooking oil.

Lelystad Airport Terminal

Passenger terminal is one of the most sustainable in the world

In 2019, the passenger terminal obtained the LEED Gold-certification, making the building measurably one of the most sustainable terminals in the world. Efforts have been made to minimise energy consumption.

Spaces where travellers spend only a short time, such as the entrance hall and reclaim, are not air-conditioned. The climate control system is switched on only at security, in the lounge and the waiting area at the gate. An air source heat pump is installed for cooling and heating. The terminal has no gas connection. The building is well insulated, which further reduces energy consumption.

 

Lelystad Aiport hydrogen-flevoland

Power Up – 18 aviation and mobility parties support the introduction of electric regional aviation!

A consortium of 18 aviation and mobility organizations, working together under the name Power Up, have committed to supporting a new initiative for efficient, low-CO2, and convenient travel between and to regional airports. By signing a Memorandum of Understanding, Eindhoven Airport, Groningen Airport Eelde, Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport, Rotterdam The Hague Airport, Royal Schiphol Group, along with the ASL Group, LUCY, KLM, Evia Aero, Maeve, Vaeridion, VoltAero, the Dutch Railways (Nederlandse Spoorwegen), Deloitte, M3 Consultancy, NACO, and Royal NLR have agreed to collectively pave the way for the introduction of electric regional aviation.

The partners aim to develop passenger processes and align operational airport procedures together. Regional airports involved in Power Up strive to be operationally ready by 2026, having jointly developed a passenger-friendly product with partners, enabling the organization of the first electric commercial passenger flights thereafter.

Electric regional aviation (eRAM) entails the operation of commercial passenger flights by aircraft with 9 to 50 seats, powered by electric motors driven by batteries, hybrid-electric, or hydrogen-electric propulsion systems, covering distances from 150 to 750 km.

Lelystad Aiport hydrogen-flevoland

Flevoland Hydrogen Valley (FLHY) platform

FLHY was launched in June 2023 with the aim to jointly grow and prosper the hydrogen economy in Flevoland. Connecting suppliers and buyers of hydrogen will create new business and reduce the use of fossil fuels in Flevoland.

After the summer of 2023, Horizon Flevoland will organise cluster tables for groups of companies to jointly set up innovation projects around the theme of hydrogen.
Flevoland has little energy-using industry, but Flevoland does have Lelystad Airport, many agricultural vehicles that could run on hydrogen, several transport companies, ships and a large power plant: the Maxima power plant in Lelystad. The Maxima power plant is currently being converted to also run on hydrogen. There are many windmills and solar panels in the polder whose power can be used to produce hydrogen at suitable times.