Ontmoet het team

Lelystad Airport, ruim 50 jaar open!

Home Over ons Lelystad Airport Management
Lelystad-Airport-Jan Eerkens

Jan Eerkens: CEO Lelystad Airport

Lelystad Airport speelt ruim 50 jaar een centrale rol in de luchtvaartbranche. Als drukste General Aviation-luchthaven van Nederland faciliteren we vandaag de dag circa 80.000 vliegbewegingen per jaar. Wat soms over het hoofd wordt gezien, is de bedrijvigheid die hier al jaren plaatsvindt. Soms wordt er gesproken over een luchthaven die nog open moet gaan. Maar als je nu een bezoek brengt aan Lelystad Airport, zie je dat er op drukke dagen tussen de 350-450 vliegbewegingen zijn, en dat iedere dag veel mensen hun weg vinden naar een van de vijfenveertig bedrijven op de luchthaven. Veelal wordt er gesproken of wij  ‘opengaan’. Lelystad Airport is al jarenlang in gebruik en wij hebben de ambitie om Schiphol (en haar omwonenden) te ontlasten. Graag zien we deze vluchten vanaf Lelystad Airport vertrekken.

 

Op weg naar de komst van commercieel handelsverkeer (vakantievluchten)

Na de val van het kabinet in de zomer van 2023 is een besluit voor het in gebruik nemen van de passagiersterminal en de komst van commercieel handelsverkeer (vakantievluchten) controversieel verklaard. Dat betekent dat een besluit zal worden genomen door een nieuw kabinet.

Er is voor Lelystad Airport weinig veranderd. We werken namelijk aan de twee randvoorwaarden die (demissionair) minister Harbers in de kamerbrief van juni 2022 heeft gesteld. Aan die voorwaarden moet zijn voldaan op moment van het nemen van een besluit over de komst van commercieel handelsverkeer (vakantievluchten) naar Lelystad Airport. Het gaat om de twee volgende voorwaarden:

  1. het verkrijgen van de natuurvergunning;
  2. het vinden van een oplossing voor de naderingsroute naar Lelystad Airport bij Lemelerveld.

De geactualiseerde vergunningsaanvraag voor de natuurvergunning is op 5 december 2023 ingediend bij het Ministerie van LNV.

Voor vervulling van voorwaarde 2 is in december 2023 een oplossing gepresenteerd. LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) geeft aan dat het mogelijk is om sector 3, een naderingsroute van de luchthaven, buiten gebruik te laten voor de toekomstige commercieel handelsverkeer (vakantievluchten) . Daarmee is er een oplossing gevonden voor het laatste stuk route waar op 1800 meter horizontaal gevlogen zou worden. Voor de overige routes is een dergelijke oplossing niet nodig. Deze aansluitroutes met het internationale netwerk zijn al hoger ingetekend.

Zodra de natuurvergunning is verleend is ook aan de eerste voorwaarde voldaan. Dat betekent dat dan een besluit kan worden genomen over de komst van commercieel handelsverkeer (vakantievluchten) naar Lelystad Airport.

Lelystad Airport is van belang voor het Nederlandse luchthavensysteem, de Nederlandse bereikbaarheid én de Nederlandse reiziger. We zien daarom graag dat een nieuw kabinet zo snel mogelijk duidelijkheid geeft over de toekomst van Lelystad Airport.

 

Goed contact met de omgeving

Lelystad Airport heeft een goede relatie met haar omgeving en directe buren. Met een aantal boeren, verenigd in stichting De Lelystadse Boer werken we nauw samen. Zij onderhouden het gras van het luchthaventerrein en voorzien straks de horeca en winkels in de passagiersterminal van lokale producten en ingrediënten.

Zodra Lelystad Airport commercieel handelsverkeer (vakantievluchten) mag afhandelen, geven we een economische impuls aan Lelystad en Flevoland.

Tegelijk helpen we (de omwonenden van) Schiphol om de hinder te beperken door het overnemen van vluchten. Dit worden vluchten die overdag worden uitgevoerd op onze luchthaven. We zijn duidelijk naar onze omgeving dat de luchthaven in de nacht niet geopend is.

Zowel het lokale als het provinciale bestuur rekent op een positief besluit vanwege de extra werkgelegenheid en onderwijsmogelijkheden. Natuurlijk zijn er ook mensen  die kritisch zijn over de luchtvaart. Dat is onvermijdelijk, maar we gaan met iedereen het gesprek aan, ook met critici.

 

We zijn klaar om de nieuwe vakantieluchthaven van Nederland te worden

Het ontwikkelen van een General Aviation-veld naar een luchthaven voor commercieel handelsverkeer (vakantievluchten) is een groot en ingewikkeld project. Daarmee is Lelystad Airport in 2016 gestart nadat het Luchthavenbesluit in 2015 was genomen. Naast de infrastructuur is ook de organisatie ingrijpend veranderd. Het hele team en diverse partners hebben zich hiervoor ingezet en deze inzet en drive is er nog steeds. De passagiersterminal is ingericht en bezoekers zijn altijd verbaasd als ze zien hoe compleet deze is.

Lelystad Airport is klaar voor de komst van commercieel handelsverkeer (vakantievluchten). Daarvoor hebben we de verkeerstoren verhoogd. Sinds november 2019 handelt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) daar het vliegverkeer af. Ook is de start- en landingsbaan verlengd en is een passagiersterminal gebouwd. Deze terminal is zo duurzaam mogelijk gebouwd en heeft het LEED Gold-certificaat. Het gebouw is goed geïsoleerd, waardoor het energieverbruik minimaal is. Ook zijn alle gebruikte materialen geregistreerd in een ‘paspoort’.

Ruimtes waar reizigers maar kort verblijven, zoals de entreehal en de reclaim, zijn niet geklimatiseerd. Pas bij security, in de lounge en de wachtruimte bij de gate is een klimaatinstallatie aanwezig. Voor koelen en verwarmen is een luchtwarmtepomp in gebruik. De terminal heeft geen gasaansluiting.

 

Onthulling Lelystad Airport in Madurodam

We zijn met het team van Lelystad Airport trots dat we ons vijftigste verjaardag in 2023 hebben gevierd. Onderdeel van de feestelijkheden was de onthulling van Lelystad Airport in Madurodam. Daarbij waren ook kinderen van een basisschool uit Lelystad aanwezig. We wilden de vijftigste verjaardag van de luchthaven ook vieren met de toekomstige generatie van Lelystad. In samenwerking met partner JINC hebben we een prijsvraag opgesteld voor basisscholen in Lelystad. De prijs, een compleet verzorgd schoolreisje, ging naar Basisschool CBS Ichthus. De groepen 5 t/m 8 zijn met Lelystad Airport afgereisd naar Madurodam en hebben een heel leuke dag gehad.

 

 

Lelystad-Airport-Jan Eerkens

Management

CEO Jan Eerkens: Lelystad Airport speelt al 50 jaar een centrale rol in de luchtvaartbranche.

Lelystad-Airport-Nicky

Operations

Supervisor Operations Nicky:Lelystad Airport is de drukste General Aviation-luchthaven van Nederland! Met goed weer hebben we tussen de 350-450 vliegbewegingen per dag.

Lelystad-Airport-Jelle Moerkerken

Brandweer

Bevelvoerder Jelle: Bevelvoerder brandweer en sinds juni 2019 vanuit Schiphol gedetacheerd op Lelystad Airport. Ons team bestaat uit 18 brandweermannen.

Lelystad-Airport-Nicky

Marketing Communicatie

Projectmanager Esmée: Samen met collega Kim heb ik in 2023 diverse evenementen georganiseerd voor de viering van ons 50-jarig jubileum.