Operational info

Pilot's information

In 2017 Lelystad Airport has extended and renovated runway 05/23, and has constructed a new taxiway November north of the runway.
Implementation of air traffic control is expected in 2020. Until then, only parts of the new infrastructure are available for operational use.

CLICK HERE for additional Pilot’s Information about the current situation

Work in progress on Taxiway S5

Between April 1st and June 28th 2019, taxiway Sierra will be extended beyond S5 in southwestern direction.

During this period, a small portion of TWY S5 is unfit for aircraft movement, but it is still possible for aircraft to bypass the area safely. The working area will be separated from the operational part by red and white markers and red lighting. The outer taxiway centre line will be removed. The clearance between the remaining centre line and the barriers is 20 meters.

Follow‐me is mandatory for aircraft with a wingspan of 24 meters or more.

Handhaven openingstijden

Vliegers worden verzocht de gepubliceerde openingstijden van EHLE te respecteren. Een extensie op de openingstijden kan conform de bestaande procedure worden aangevraagd. Movements buiten de openingstijden zijn verboden en een veiligheidsrisico vanwege het ontbreken van brandweerdekking. Daarnaast worden er buiten de openingstijden werkzaamheden uitgevoerd aan start-/landingsbaan en taxibanen.

Lelystad Airport zal om bovenstaande redenen onaangekondigde movements buiten de gepubliceerde openingstijden melden aan het bevoegd gezag.

Terreingesteldheid helikopter-oefenvelden
consequenties voor fixed wing aircraft en helikopters

In verband met de terreingesteldheid van grote delen van airside gelden er voor helikopters momenteel beperkingen voor het gebruik van de helikopter-oefenvelden I t/m IV.

Voor alle velden geldt dat oefeningen met ‘ground contact’ momenteel niet zijn toegestaan, met uitzondering van veld I. Op dat veld geldt een PPR-regeling voor het gebruik van de gemaaide strook van 50x5m.

Als alternatief mogen deze oefeningen tijdelijk op de hoofdbaan worden uitgevoerd, ter hoogte van het HAP (tussen rijbanen S2 en S3). Dit kan leiden tot een langere ‘runway occupancy time’. Vliegers van fixed wing aircraft wordt gevraagd hier rekening mee te houden en, indien nodig, tijdig een go-around in te zetten aan de noordwest kan van de baan. Helikoptervliegers wordt gevraagd de occupancy time zo kort mogelijk te houden.

Helikopter-oefeningen zonder ground contact mogen boven de velden I t/m IV worden uitgevoerd.

Microlight Aircraft Operations

• Prior Permission is required for flights with Micro Light Aircraft (MLA). Requests can be made via Airport Operations.

• To obtain the permission, pilots should demonstrate by means of the aircraft manual that the aircraft has a minimal cruising speed of 95 knots and a minimal approach speed of 55 knots.

• The permission only applies to the individual aircraft.

• Slower MLA’s are not permitted.

Terug