Operational info

Work in progress 2017

Between January 9th and December 31st 2017, extensive work in progress will take place at
Lelystad Airport due to the extension and renovation of runway 05/23.
This will be done in a total of 6 phases.

The operational consequences for all 6 phases are published in AIP Supplement 02/2017 (publication date March 16th 2017).
The table below shows the revised time schedule. Please note that these dates differ from those published in the AIP Supplement.

CLICK HERE for additional Pilot’s Information about the current situation phase 3.

Luchthavenreglement

Er zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd in het luchthavenreglement. Voor het herziene luchthavenreglement klik hier.

Regeling militair luchthavenluchtverkeer Luchthaven Airport

Vanaf 1 juli 2017 mag Lelystad Airport weer door defensie gebruikt worden. Voor meer informatie klik hier.

Sneeuw- en gladheidsbestrijding

Tijdens de winterperiode helpen wij u graag met de sneeuw- en gladheidsbestrijding. Klik hier om de mogelijkheden en tarieven te bekijken.

Havengeldregeling 2017

Klik hier voor de havengelden voor 2017. Heeft u vragen over de havengelden, wij beantwoorden deze graag.

Bouwfasering luchthaveninfra

Vanaf 9 januari start Dura Vermeer met de aanleg van de luchthaveninfra bestaande uit de verlenging en verbreding van de start- en landingsbaan en de aanleg van de vliegtuigopstelplaatsen, taxibanen en parkeerplaatsen. De bouw wordt gerealiseerd in 6 bouwfases en zal eind 2017 gereed zijn. Voor de actuele stand van zaken verwijzen wij u naar het AIP en de actuele NOTAM's.

Nieuwe website gendec.nl

Sinds kort kan er online via de website www.gendec.nl kosteloos een General Declaration ingediend worden bij de Koninklijke Marechaussee.

Voor meer informatie kunt u hier het volledige artikel uit de AOPA Plane Owner lezen. Wilt u direct naar de website klik dan hier.

Sluiting MLA-baan

MLA-BAAN PER 15 SEPTEMBER 2016 GESLOTEN

Per 15 september 2016 heeft Lelystad Airport haar MLA-baan buiten gebruik gesteld. De sluiting was noodzakelijk in verband met de ontwikkeling van Lelystad Airport als regionale luchthaven. Op de locatie van de voormalige MLA-baan wordt in 2017 een nieuwe passagiersterminal gerealiseerd, met aan weerszijden vliegtuigopstelplaatsen voor groot commercieel verkeer en een parkeerterrein voor passagiers.

Sinds het moment van sluiting van de aparte MLA-baan is MLA-verkeer formeel niet meer toegestaan op Lelystad Airport, maar kan op basis van een PPR-regeling (Prior Permission Required) toestemming worden gevraagd om vanaf de hoofdbaan te vliegen.

MLA’s die (conform handboek) minimaal een kruissnelheid van 95 knopen en een naderingssnelheid van minimaal 55 knopen kunnen halen, mogen onbeperkt gebruik maken van de hoofdbaan, dus inclusief lesverkeer en touch & go’s. Langzamere types, waaronder MLA’s van het soort trike of autogyro, mogen in beginsel geen gebruik meer maken van Lelystad Airport. Slechts in uitzonderlijke gevallen kan de havenmeester beslissen deze langzamere MLA’s toch toe te staan. Het is aan de eigenaar/vlieger van een MLA om vooraf het vliegtuighandboek te overleggen aan de havendienst en toestemming te vragen voor het vliegen vanaf de hoofdbaan.

Mocht de veiligheidssituatie daartoe aanleiding geven, dan behoudt de luchthaven de mogelijkheid om terug te vallen op het uitgangspunt dat MLA’s categorisch niet worden toegestaan op de hoofdbaan.

De Provincie Flevoland doet onderzoek naar de mogelijkheid tot uitplaatsing van MLA’s naar een andere locatie in de regio. De luchthaven heeft geen rol in dit traject. Vanaf het moment dat LVNL de verkeersleiding op Lelystad Airport verzorgt (gepland begin 2019), zullen de mogelijkheden tot inpassing van MLA-verkeer op de hoofdbaan met hen worden overlegd.

Night VFR

Op Lelystad Airport wordt ‘night VFR’ gevlogen. Dit houdt in dat men ’s avonds in het donker vliegt en daarbij op zicht navigeert, zonder daarbij gebruik te maken van luchtverkeersleidingsdiensten. Dit is in Nederland enkel toegestaan in het kader van de beroeps-vliegopleiding, om te kunnen voldoen aan de Europees vastgestelde opleidingseisen.

De vluchten kunnen worden uitgevoerd op door-de-weekse dagen vanaf zonsondergang tot maximaal 20.00 uur lokale tijd. Na 20.00 uur wordt er op Lelystad in het donker uitsluitend ‘IFR’ gevlogen, waarbij de vliegers navigeren middels hun boordinstrumenten en zij de luchthaven naderen onder begeleiding van de luchtverkeersleiding op Schiphol.

LVNL-mededeling inzake Z-vliegplan starts’

Om de mededeling in te zien, klik hier.

Terug