Lelystad Airport, een duurzamere luchthaven
Lelystad Airport streeft ernaar de meest duurzame en innovatieve luchthaven van Nederland te zijn. Samen met partners werken we aan nieuwe technologieën en oplossingen die bijdragen aan een schonere luchtvaart en een toekomstbestendige regio.
Snel naar
Laadplein voor elektrisch vliegen op Lelystad Airport
Een belangrijke stap richting duurzamere luchtvaart
Op Lelystad Airport staat één van de eerste publieke laadstations voor elektrische vliegtuigen in Nederland. Met dit laadplein zet de luchthaven een belangrijke stap richting stillere en schonere luchtvaart en groeit zij uit tot een pionierslocatie voor elektrisch vliegen in Nederland én Europa.
Toekomstbestendige laadtechnologie
Het laadplein maakt het mogelijk om zowel elektrische vliegtuigen als elektrische voertuigen op het platform te laden. Dankzij universele CCS-snelladers en een EASA-gecertificeerde adapter kan dezelfde infrastructuur flexibel worden gebruikt, wat het systeem efficiënt en toekomstbestendig maakt. De eerste laadtesten zijn in augustus 2025 succesvol uitgevoerd, waarmee het laadstation volledig operationeel is.
Project Electrifly en landelijke samenwerking
Het laadplein in Lelystad maakt deel uit van Project Electrifly, een samenwerking tussen Provincie Flevoland, Lelystad Airport en NRG2fly. Het laadplein is gerealiseerd in samenwerking met Heliox en wordt ontwikkeld door NRG2fly, een pionier die werkt aan het eerste Europese laadnetwerk voor elektrische luchtvaart. Met een betrouwbaar en uitgebreid laadnetwerk worden elektrische vluchten mogelijk gemaakt en kan de technologie zich verder ontwikkelen en opschalen.
Doel is om Lelystad Airport te positioneren als innovatieve en toekomstbestendige luchthaven. Als centrale speler werkt de luchthaven mee aan de ontwikkeling van een landelijk dekkend netwerk van laadstations voor elektrische vliegtuigen, met de ambitie om dit op termijn op Europees niveau uit te rollen. Nederland leent zich hier perfect voor: met 17 luchthavens dicht bij elkaar kan relatief eenvoudig een netwerk ontstaan waarmee elektrische vliegtuigen het hele land kunnen doorkruisen.
Strategische positie van Lelystad Airport
Lelystad Airport speelt hierin een cruciale rol. De luchthaven heeft één van de twee laadpleinen in Nederland waar zowel elektrische vliegtuigen als Ground Support Equipment kunnen worden opgeladen. Bovendien vindt 16% van al het General Aviation verkeer in Nederland plaats op Lelystad Airport, waarmee het de drukste General Aviation-locatie van het land is. Dit maakt de luchthaven een logisch knooppunt voor de elektrificatie van de Nederlandse luchtvaart.
Impact op onderwijs en regio
Het initiatief heeft bovendien een belangrijke positieve impact op zowel het onderwijs als de regionale ontwikkeling. Het ROC van Amsterdam-Flevoland heeft een volledig elektrisch Pipistrel-vliegtuig op de luchthaven gestationeerd voor opleidingsdoeleinden, waardoor studenten praktijkervaring opdoen met duurzame vliegtuigtechniek. Daarnaast trekt het netwerk internationale pioniers en fabrikanten aan die Lelystad Airport gebruiken als testlocatie voor nieuwe technologieën.
Naar de luchtvaart van morgen
Met het laadplein bouwt Lelystad Airport – samen met partners – aan de luchtvaart van morgen: stiller, schoner én slimmer.

Lelystad Airport Innovation Area (LAIA)
Het doel is helder: de luchtvaart schoner, stiller en slimmer te maken én nieuwe kansen creëren voor de regio. Bedrijven, onderwijs en overheden werken hier samen aan een duurzamere luchtvaart voor de toekomst. Dit vindt plaats binnen de Lelystad Airport Innovation Area (LAIA), het innovatiegebied rond Lelystad Airport.
Wat is LAIA?
LAIA is een plek waar toekomstgerichte initiatieven kunnen worden ontwikkeld, getest en toegepast. Innovaties worden hier in de praktijk uitgeprobeerd, zodat snel zicht is op wat werkt. Dit helpt om een duurzamere luchtvaart bereikbaar te maken en zorgt voor nieuwe banen en opleidingen in Flevoland.
Waar werken we aan?
Binnen LAIA draait het om drie belangrijke ontwikkelingen:
-
Duurzamere luchtvaart
Denk aan elektrisch vliegen, bemande en onbemande drones en stillere vliegtechnieken. -
Duurzamere brandstoffen
Zoals synthetische kerosine, waterstof en hybride oplossingen. -
Digitale en autonome systemen
Bijvoorbeeld slimme technologie, robotisering en systemen die zelfstandig kunnen werken.
Wat maakt LAIA uniek?
LAIA bestaat uit vier onderdelen die het innovatiegebied sterk maken:
- Een levende proeftuin
De luchthaven en omgeving worden gebruikt als testgebied. Hier kunnen nieuwe vliegtuigen, brandstoffen, drones en slimme systemen veilig worden uitgeprobeerd en opgeschaald. - Slimme energiehub
Rond de luchthaven wordt gewerkt aan duurzamere energie: opwekken, opslaan en slim verdelen. Hierdoor kunnen bedrijven en de luchthaven in de toekomst meer elektrisch werken. - Toegepast onderwijs
Studenten van mbo, hbo en universiteiten leren hier in de praktijk en werken mee aan echte innovatieprojecten. Zo worden zij voorbereid op de banen van morgen. - Een sterk verbonden regio
LAIA werkt samen met bedrijven en steden in Flevoland en daarbuiten. Door kennis en ervaring te delen, kunnen innovaties sneller groeien en een bredere impact hebben.
Waarom is dit belangrijk?
LAIA helpt om een duurzamere luchtvaart mogelijk te maken. Daarnaast levert het de regio veel op:
- Nieuwe kennis en opleidingen
- Samenwerking tussen bedrijven
- Meer innovatie en werkgelegenheid
- Een toekomstbestendige economie
Samen bouwen aan de toekomst
Overheden, bedrijven en onderwijs werken binnen LAIA nauw samen. Door kennis te bundelen en ruimte te bieden voor testen en ontwikkeling, blijven Lelystad Airport, de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland vooroplopen in duurzamere en innovatieve ontwikkelingen.
Sustainability update Royal Schiphol Group
Royal Schiphol Group heeft op 30 september 2025 een update van de duurzaamheidsplannen gepubliceerd.
Bekijk hier de Sustainability Update (PDF).
EFC en Lelystad Airport samen op koers naar elektrisch vliegen
De Electric Flying Connection (EFC) is een netwerk van luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, kennisinstellingen en bedrijven dat zich inzet voor de ontwikkeling en opschaling van elektrisch vliegen op regionale afstanden. Lelystad Airport is sinds mei 2024 lid van dit netwerk en draagt als partner actief bij aan de transitie naar een duurzamere luchtvaart.
Wat is EFC?
De missie van EFC is om de toekomst van mobiliteit te veranderen door een sterk netwerk van organisaties op te bouwen die samen een complete waardeketen voor elektrisch vliegen realiseren. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van nieuwe elektrische vliegtuigen en het ombouwen van bestaande toestellen, maar ook om het transformeren van regionale luchthavens tot mobiliteitshubs die draaien op duurzame energie.
Daarnaast werkt EFC aan de aanleg van moderne laadinfrastructuur, het opstellen van internationale standaarden en het stimuleren van elektrische vliegscholen en luchtvaartopleidingen. Door kennis en ervaring uit de elektrische auto-industrie te benutten en nauw samen te werken met overheden, toezichthouders en onderwijsinstellingen, wil EFC elektrisch vliegen uit de pioniersfase halen en klaarmaken voor grootschalige toepassing.
Met deze missie bouwt EFC aan een innovatief vervoerssysteem voor de toekomst – en Lelystad Airport is er trots op hierin een actieve rol te spelen.
Rol van Lelystad Airport
Lelystad Airport levert als test- en leeromgeving een belangrijke bijdrage. De afgelopen jaren hebben we ruimte geboden voor praktijkervaringen die de basis vormen voor de volgende stappen:
- Proefvluchten Lelystad Airport ↔ Schiphol-Oost
In 2023 vonden achttien proef- en trainingsvluchten plaats met de elektrische Pipistrel Velis Electro. Deze vluchten, uitgevoerd in samenwerking met E-Flight Academy, KLM en EFC, leverden waardevolle inzichten op in logistiek, laadtijden en operationele processen. - Laadinfrastructuur en energievoorziening
Via partners binnen EFC wordt gewerkt aan de ontwikkeling van slimme laadsystemen en energieoplossingen. Daarmee bereiden we ons voor op een toekomst waarin elektrische vliegtuigen een vast onderdeel vormen van onze operatie. - Power Up-consortium
Samen met andere luchthavens en luchtvaartpartners zijn we aangesloten bij het Power Up-consortium. Doel is om operationeel klaar te zijn voor de eerste commerciële elektrische passagiersvluchten binnen Nederland en naar omliggende landen.
Vooruitblik
Door onze samenwerking binnen EFC kunnen we kennis delen, infrastructuur verbeteren en innovaties versnellen. Zo versterken we onze positie als proeftuin voor een duurzamere luchtvaart in Nederland en Europa. Samen zetten we koers naar een duurzamere toekomst, waarin elektrisch vliegen een realistisch en betrouwbaar alternatief wordt voor korte en middellange afstanden.
Kijk ook de video: “Join The Electric Flying Connection”
EBS busvervoer gaat elektrisch laden bij Lelystad Airport
Lelystad Airport heeft met openbaarvervoermaatschappij EBS een huurovereenkomst getekend voor een nieuw aan te leggen oplaadstation voor 28 elektrische bussen. Sinds 10 december 2023 verzorgt EBS het elektrisch busvervoer in en rondom Lelystad en zijn de dieselbussen vervangen.
EBS en Lelystad Airport zijn deze samenwerking aangegaan omdat EBS vanwege het capaciteitsgebrek op het energienetwerk geen geschikte locatie voor haar oplaadstation kon vinden. Lelystad Airport biedt daarom een deel van haar capaciteit tijdelijk ter beschikking te stellen aan EBS om het elektrisch busvervoer in de regio (tijdelijk) mogelijk te maken.
Deze samenwerking draagt bij aan het belang van de regio en de provincie, en past naadloos in de duurzaamheidsstrategie van Lelystad Airport. Zowel de opdrachtgever Provincie Flevoland, EBS als Lelystad Airport is blij met deze samenwerking en verheugd dat de elektrische bussen van EBS in de regio gaan rijden.
LED-verlichting op start- en landingsbaan
Lelystad Airport is sinds 2018 volledig uitgerust met CEDD AGL-technologie. Om de luchthaven voor commercieel verkeer gereed te maken, werd de startbaan verlengd, werd luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) geïntroduceerd, evenals een instrument landingssysteem. De grondverlichting op de startbaan, taxibanen en platformgebieden is geüpgraded met CEDD-technologie voor grondverlichting.
De snelle reactietijden van de CEDD-technologie, met feedback binnen 500 ms, maken de luchthavenoperaties sneller en veiliger dan met traditionele grondverlichtingstechnologie. Bovendien, dankzij het ontbreken van transformators en connectoren, is de technologie veel beter bestand tegen waterinfiltratie in putten en leidingen.
De gebruikte technologie is ontwikkeld door TKH Airport Solutions.


Fieldlab ROC met elektrisch toestel
MBO College Airport Hoofddorp is onderdeel van ROC van Amsterdam | Flevoland en heeft een fieldlab op Lelystad Airport waar duurzame luchtvaart centraal staat. Studenten werken er met een volledig elektrisch toestel, de Pipistrel.
Nieuwe vloot elektrische voertuigen voor operationele dienst
De dagelijkse operationele dienst op de luchthaven wordt volledig elektrisch uitgevoerd. De nieuwe vloot van elektrische auto’s maakt de luchthaven duurzamer.
Elektrisch vliegen tussen Lelystad Airport en Schiphol
18 personen hebben in de zomer van 2023 de kans gekregen om in een Pipistrel Velis Electro met een instructeur van E-Flight Academy te vliegen van Lelystad Airport naar Schiphol.
Dit initiatief is een samenwerking geweest van Electric Flying Connection (EFC) en E-flight Academy met KLM als partner. Het doel is geweest om te ontdekken wat elektrisch vliegen betekent voor de logistiek en benodigde infrastructuur.
Met haar centrale ligging, goede bereikbaarheid en hoogwaardige E-infrastructuur speelt Lelystad Airport een belangrijke rol in de ontwikkeling van elektrisch vliegen. Tijdens dit evenement hebben we waardevolle inzichten opgedaan over de benodigde laadinfrastructuur. Alleen door samen met partners in de luchtvaartsector nieuwe technieken en innovaties te testen, kunnen we de verduurzaming van de luchtvaart versnellen.
Steeds meer zonne-energie van eigen locatie
Op steeds meer gebouwen op Lelystad Airport liggen zonnepanelen. Ze passen bij onze ambitie om op onze eigen locatie duurzamere energie op te wekken. De komende jaren zullen er steeds meer bijkomen. Daarmee zijn de zonnepanelen een goede aanvulling op de wind- en bodemenergie.
De General Aviation-terminal heeft een PV installatie van 90 zonnepanelen. Op het platte dak van de passagiersterminal liggen 74 zonnepanelen van 280 Wp per stuk, die samen gemiddeld 20.000 kWh energie per jaar opwekken.
Power Up – 18 luchtvaart- en mobiliteits organisaties
Een groep van 18 luchtvaart- en mobiliteitsorganisaties, die samenwerken onder de naam Power Up, hebben zich gecommitteerd aan de ondersteuning van een nieuwe propositie om efficiënt, CO2-arm en gemakkelijk te reizen tussen, en naar, regionale luchthavens.
Door het ondertekenen van een Memorandum of Understanding zijn Eindhoven Airport, Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport, Rotterdam The Hague Airport, Amsterdam Airport Schiphol, en Groningen Airport Eelde, samen met de ASL Group, LUCY, KLM, Evia Aero, Maeve, Vaeridion, VoltAero, de Nederlandse Spoorwegen, Deloitte, M3 Consultancy, NACO, en Royal NLR overeengekomen om gezamenlijk de weg vrij te maken voor de introductie van elektrische regionale luchtvaart.
Alle partners willen gezamenlijk passagiersprocessen ontwikkelen en operationele luchthavenprocessen op elkaar afstemmen. Regionale luchthavens die betrokken zijn bij Power Up streven ernaar om tegen 2026 operationeel klaar te zijn, met partners een goed product voor passagiers te hebben ontwikkeld zodat daarna de eerste elektrische commerciële passagiersvluchten georganiseerd kunnen worden.
Elektrische regionale luchtvaart (eRAM) betekent de uitvoering van commerciële passagiersvluchten door vliegtuigen met 9 tot 50 zitplaatsen met elektrische motoren die worden aangedreven door batterijen, een hybride-elektrische of een waterstof-elektrische aandrijflijn op afstanden van 150 tot 750 km.
Crashtenders brandweer op bio-brandstof HVO-100
Om de uitstoot van de crashtenders op Lelystad Airport te verlagen, worden de brandweerauto’s getankt met de biobrandstof HVO-100.
Hiermee verminderen we de uitstoot van CO2 met 89% ten opzichte van gewone diesel. De afkorting HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet.
De passagiersterminal is een van de duurzaamste ter wereld
De passagiersterminal heeft in 2018 een LEED-Goldcertificaat verkregen dat aantoont dat het gebouw een van de duurzaamste terminals ter wereld is.
Het gebouw is goed geïsoleerd, waardoor het energieverbruik minimaal is. Ruimtes waar reizigers maar kort verblijven, zoals de entreehal en de reclaim, zijn niet geklimatiseerd. Pas bij security, in de lounge en de wachtruimte bij de gate staat de klimaatinstallatie aan. Voor koelen en verwarmen is een luchtwarmtepomp geïnstalleerd en de terminal heeft geen gasaansluiting.

Flevoland Hydrogen Valley (FLHY) platform
In juni 2023 werd het platform Flevoland Hydrogen Valley (FLHY) gelanceerd met als doel gezamenlijk een waterstofeconomie te ontwikkelen. Door leveranciers en afnemers van waterstof aan elkaar te koppelen ontstaat nieuwe bedrijvigheid. Ook vermindert het gebruik van fossiele brandstoffen in Flevoland.
In Flevoland is weinig industrie die veel energie gebruikt, maar Flevoland heeft wel Lelystad Airport en veel landbouwvoertuigen die op waterstof zouden kunnen rijden. Daarnaast zijn er verschillende transportbedrijven en schepen en er is een grote energiecentrale: de Maximacentrale in Lelystad. Deze Maximacentrale wordt momenteel omgebouwd om ook op waterstof te kunnen draaien. In de polder staan veel windmolens en zonnepanelen. Die kunnen stroom leveren om op geschikte momenten waterstof te produceren.
In het najaar van 2023 organiseerde Horizon Flevoland clustertafels voor groepen bedrijven om gezamenlijk innovatieprojecten op te zetten rondom het thema waterstof.
