Nieuws & Media . 9 Algemeen 9 Crashtender van Lelystad Airport ingezet bij brand in Rutten

Crashtender van Lelystad Airport ingezet bij brand in Rutten

Bij de recente brand in Rutten speelde de inzet van de crashtender van Lelystad Airport een cruciale rol. Met zijn krachtige bluscapaciteit en specifieke ontwerp voor vliegtuigongevallen, bleek deze brandweerwagen een waardevolle aanwinst om de vlammen te bestrijden en de situatie onder controle te krijgen.

Lees hier het artikel van Omroep Flevoland, dinsdag 2 januari 2024 | 12:32

De brandweer op Lelystad Airport is met een zogeheten crashtender uitgerukt voor de grote brand in Rutten. Zo’n blusvoertuig behoort tot de grootste en snelste categorie brandweervoertuigen die beschikbaar is.

Een crashtender wordt normaal gesproken gebruikt bij vliegtuigbranden. De wagen heeft onder meer een watertank van 10.000 liter, kan 1.300 liter schuim aan boord hebben en tegelijk rijden en blussen.

Toch is hij ook buiten de luchthaven nuttig. Volgens de brandweer speelt de crashtender bij de bescherming van het woonhuis naast de brandende loods een cruciale rol. Vooral omdat het voertuig een stuk dichterbij kan komen en veel meer water tegelijkertijd kan spuiten.

Het voertuig wordt niet heel vaak ingezet, maar één keer per maand wordt hij opgeroepen. Het gaat dan vaak om een klein incident tijdens of na de landing van een vliegtuig.

De crashtender rechts in actie

 

Naast incidenten op het vliegveld wordt het voertuig dus ook daarbuiten ingezet. Zo werd hij bijvoorbeeld gebruikt bij een natuurbrand langs de A6 bij Lelystad. Ook in Soesterberg en in Kampen kwam de brandweer van het vliegveld in actie.

Twee in Lelystad
De brandweer op Lelystad Airport heeft twee crashtenders. Het voertuig kan in één keer een hele plens water over het vuur uitstorten. Daardoor werd een einde gemaakt aan de grote rookwolken.

De brandweer moet aan de luchthaven vragen of ze de crashtender mogen gebruiken. Het vliegveld maakt dan de afweging of dat kan. Op Lelystad Airport moet in ieder geval één van de crashtenders achterblijven.

Frituurvet als brandstof
De wagens wegen 39 ton en zijn zo’n 12 meter lang. Ze rijden op HVO100-brandstof. Dat is een biobrandstof die gemaakt wordt van bijvoorbeeld frituurvet.

De brandweer hoeft niet te betalen voor de inzet van de crashtender. “We dragen graag bij aan onze omgeving”, aldus het vliegveld.