3 september 2025 | Bekijk in deze video hoe de vliegroutes van en naar Lelystad zijn opgebouwd.
De vliegroutes van en naar Lelystad Airport zijn ontworpen binnen het bestaande luchtruim. Daarbij staat de veiligheid altijd voorop. Bij het ontwerp van de vliegroutes is daarom rekening gehouden met de drukke routes van en naar Schiphol. Ook wordt een deel van het luchtruim gebruikt als militair oefengebied.
In 2022 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat twee voorwaarden gesteld voor het nemen van een besluit over opening van Lelystad Airport voor commercieel handelsverkeer (vakantievluchten).
- het verkrijgen van de natuurvergunning;
- het vinden van een oplossing voor de naderingsroute naar Lelystad Airport bij Lemelerveld.
In december 2023 heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) geconcludeerd dat het mogelijk is om de sector 3 aanvliegroute niet te gebruiken (geen nadering over de Veluwe) bij het faciliteren van 10.000 vliegtuigbewegingen per jaar.
Daarmee is er een oplossing gevonden voor het laatste stuk route waar op 1800 meter horizontaal gevlogen zou worden. Voor de overige routes is een dergelijke oplossing niet nodig. Deze aansluitroutes met het internationale netwerk zijn al hoger ingetekend.
Aanvullende informatie over de vliegroutes:
- De aan- en uitvliegroutes van Lelystad Airport hebben bij elkaar een totale lengte van 1731 km. Deze aan- en uitvliegroutes verbinden Lelystad Airport met het internationale routenetwerk in vijf richtingen (sectoren).
- Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft in 2020 en 2021 onderzoek gedaan naar het verder ophogen van deze vliegroutes. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is erin geslaagd alle routes aan te passen op een routesegment van 22 km in de nadering van de luchthaven vanuit zuidwestelijke richting (sector 3) bij Lemelerveld na.
- Als dit gedeelte buiten gebruik blijft stelt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de voorwaarde om het vliegverkeer zo geleidelijk mogelijk te verdelen over de dag, zodat er niet teveel drukte op de andere routes ontstaat.
Gemiddeld zullen er 13 vluchten per dag gebruik maken van de sector 3 route. Dit is binnenkomend en vertrekkend verkeer bij elkaar.
Gemiddeld moeten er dus 6 à 7 vluchten via de andere vier routes binnenkomen. De maximale capaciteit op Lelystad Airport wordt mede bepaald door de faciliteiten op de luchthaven.
Momenteel zijn er 4 vliegtuigopstelplaatsen gerealiseerd. Dit betekent dat de piekcapaciteit van de luchthaven beperkt is tot deze opstelplaatsen. Daarmee is het een gegeven dat het verkeer zich geleidelijk over de dag verdeeld aanbiedt (hiermee is aan een van de voorwaarden van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vervuld.

