9 september 2025 | Seizoen 2, aflevering 2 van de Lelystad Airport Podcast staat online. In deze aflevering staat Defensie centraal en bespreken we het ontwerp van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD). Door veranderende omstandigheden op geopolitiek niveau heeft Defensie meer ruimte nodig voor het opleiden en trainen van militairen. Inmiddels zijn de gewenste locaties bekendgemaakt. Lelystad Airport blijkt volgens Defensie het meest geschikt voor de stationering van jachtvliegtuigen, op basis van militair medegebruik op een civiele luchthaven.
Hoe werkt dat in de praktijk? En wordt er nog gewerkt aan de komst van passagiersvluchten?
Lelystad Airport is al jaren onderwerp van discussie, nu komt daar ook het vraagstuk van Defensie bij. Is de politiek bereid om de knoop door te hakken? Wat heeft zich tot nu toe allemaal afgespeeld om te komen waar we zijn. Is Lelystad Airport een nieuw vertrekpunt?
Demissionair Staatssecretaris van Defensie – Gijs Tuinman – is helder in de podcast die we recent opnamen: voor het einde van het jaar moet er een knoop door zijn gehakt over de openstelling van Lelystad Airport zowel voor de F-35’s als voor passagiersverkeer.
Voor het Ministerie van Defensie is Lelystad Airport de meest logische locatie. De infrastructuur ligt er, en de unieke combinatie van civiel én militair gebruik maakt deze luchthaven essentieel binnen het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD).
Maar: die combinatie werkt alleen als ook passagiersvluchten worden toegestaan. Of zoals Tuinman het noemt: “groot handelsverkeer”. Zonder die civiele component valt de hele synergie weg en daarmee ook het draagvlak in Flevoland.
📌 In deze podcastaflevering spreken Margreet Spijker, Gijs Tuinman en onze CEO Jan Eerkens openhartig over:
-
De rol van Lelystad Airport in het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD)
-
De noodzaak van een besluit over civiel én militair gebruik
-
Waarom uitstel geen optie meer is
🎧 Luister en bekijk de aflevering hier: