Nieuws & Media . 9 Safety 9 Runway Incursions

Runway Incursions

Sinds 7 november 2019 is er op Lelystad Airport luchtverkeersleiding. Die moet alle vliegtuigen, voertuigen en personen eerst toestemming geven, voordat ze de baan oprijden, starten en/of landen. Gebeurt dit zónder toestemming van de verkeersleiding? Dan is er sprake van een runway incursion.

 

ICAO definieert een runway incursion als volgt:

‘Any occurrence at an aerodrome involving the incorrect presence of an aircraft, vehicle or person on the protected area of a surface designated for the landing and take-off of aircraft.’

Runway incursions worden in de internationale burgerluchtvaart beschouwd als een van de belangrijkste veiligheidsrisico’s, waaraan continu aandacht besteed moet worden. Een runway incursion is een ernstig incident en wordt altijd geregistreerd en aan ILT gerapporteerd.

Het aantal runway incursions is op Lelystad Airport relatief hoog vergeleken met andere velden. Daarbij gaat het vooral om de baan oprijden zonder toestemming en/of vertrekken zonder take-off clearance. Vermoedelijk komt dit doordat dit type voorval en de veiligheidsrisico’s ervan nog niet zo bekend zijn. Dat geldt ook voor de nieuwe (vlieg)procedures op Lelystad Airport. Daarom lees je meer hierover in deze nieuwsbrief.

 

Op Lelystad Airport geldt het ’90 metergebied’ als protected area. Dit gebied rondom de start- en landingsbaan herken je op de intersecties S1 tot en met S7 primair aan de gele ‘runway holding position markings’ (RHP-markings) in combinatie met de rode ‘mandatory instruction signs’. In de R/T worden deze posities ‘holding points’ genoemd.

FIGUUR 1 – RUNWAY HOLDING POSITION MARKING

 

FIGUUR 2 – MANDATORY INSTRUCTION SIGN

Hoe weet je dat je het 90 metergebied nadert? Het laatste gedeelte van de gele taxiway center line voor de RHP is extra gemarkeerd met onderbroken gele strepen aan weerszijden van de doorlopende hartlijn. Daarnaast staan aan beide kanten van de taxibaan ter hoogte van de runway holding positions runway guard lights. Deze oranje lampen knipperen om en om.

 

 

 

FIGUUR 3 – ENHANCED TAXIWAY CENTRELINE MARKING

 

FIGUUR 4 – RUNWAY GUARD LIGHTS

Rondom de runway holding positions geldt het volgende:
1.    Om het 90 metergebied te betreden is iedere keer toestemming nodig van de Toren. Deze toestemming krijg je of direct in de vorm van een klaring om op te stijgen (‘cleared for take-off’) Of je krijgt een instructie om de baan op te rijden en daar te wachten (‘line up and wait runway 05/23’).
2.    Zonder klaring of instructie mag geen enkel deel van je toestel de gele RHP-markings overschrijden. Staan je wielen nog voor de doorgetrokken strepen? Maar is de neus van het toestel daar al voorbij? Ook dan is sprake van een runway incursion.
3.    De instructie om de baan op te lijnen betekent niet automatisch dat je ook mag starten. Dat mag alleen nadat je de formele klaring om op te stijgen hebt ontvangen.
4.    Ook landen en/of het maken van een touch & go is alleen toegestaan, als je hiervoor de juiste klaring hebt ontvangen. Geen toestemming? Dan moet je zelf op tijd met een go-around beginnen.
5.    Twijfel je of je de juiste klaring hebt ontvangen? Vraag dan om bevestiging van de Toren voordat je de baan oprijdt, start of landt.
6.    Verlaat na het landen zo snel mogelijk de baan. Passeer eerst helemaal de doorgetrokken dubbele gele streep. Daarna ben je uit het 90 metergebied en mag de Toren een volgend toestel klaren om te starten of te landen. Daarna heb je een taxiklaring nodig om verder te rijden.

Voorbeelden van de R/T bij het oplijnen, het opstijgen en het landen vind je in het Zakboekje RT Lelystad op de website van LVNL: www.lvnl.nl/lelystad.